fredag 27. mai 2011

Historien om Bjørre - The Bjørre history


Bjørre Keramikk ble startet på slutten av 1945 av min bestefar; Gunnar Remen og keramikeren Egil Bjørnholt. Navnet Bjørre består av Bjør fra Bjørnholt og re fra Remen. Produksjonen startet i lokaler i Grønlandsleiret 73 i Oslo. Far ble ansatt i 1946 som dekoratør og min onkel Gunnar Remen var også med i produksjonen. Produksjonen besto av bruks- og pyntekeramikk, som urner, fat, vaser og mugger. Bestefar reiste landet rundt med bilder fra produksjonen og salget gikk strålende. Produksjonen økte og de måtte flytte til større lokaler i Leangbukta i Asker.

Det var på denne tiden rundt 13-15 ansatte, hvorav opptil 8-10 dekoratører. Jeg har navnet på noen av disse; Kari Sinding, Margrete Dedekam, Astri Bjørnholt (søster til keramikeren). Det var også en "nn" Sandemose (familie/datter til Aksel Sandemose) og en "nn" Grundtvig (oldesønn av salmedikteren).

Under sin studietid ved Kunst og Håndverksskolen i Oslo var både Eystein Sandnes og Thias Eckhoff praktikanter hos Bjørre. Senere ble Eystein Sandnes ansatt for å utviklet et porselensservice. Servicet ble designet og prøver ble laget, men Bjørre fikk ikke støtte til produksjonen og prosjektet ble avsluttet. Senere ble Eystein Sandnes ansatt som kunstnerisk leder ved Porsgrund Porselen og det samme servicet ble produsert der og overrakt prinsesse Astri. Servicet ble etterhvert en storselger for Porsgrund.

Både Eystein Sandnes og Thias Eckhoff utviklet seg etterhvert til å bli to av Norges fremste designere. Billedhuggeren Fritz Røed var også innom og fikk brent noen av sine produkter i ovnene hos Bjørre. Han er bl.a. kjent for "Sverd i fjell" ved Hafresfjord. Bjørre fikk ikke "leve" lenge. På grunn av feil med en sending glasur fra England, ble hele produksjonen ødelagt og måtte legge ned driften i 1951. Glasuren skulle inneholde en viss mengde tinn, men p.g.a. tinn ble brukt i produksjon av militært utstyr, så var glasuren ubrukelig. det finnes mange signaturer under Bjørreprodukter som jeg ikke kjenner navnet på, bl.a. AH - SH - KS - KAP - KN. Er det noen der ute, som har andre ting å fortelle om Bjørre, så er jeg takknemlig for å høre fra dere. Jeg har til nå snart 50 produkter i min samling. Min søster har nærmere 80 stk. Bjørre er beskrevet i boken "Moderne antikviteter" av Astrid Olsen og Rolf Simeon Andersen, Lunde Forlag.


en av far sine  flotte urner 34 cm høy (one of my fathers great urns 34 cm high)
signaturen under ( bottom signature)
 

1 kommentar:

  1. Jeg har denne urnen som jeg arvet etter min mor.
    Signaturen under er den samme i sort med unntak av Norway.
    Jeg er svært glad i den.

    SvarSlett